mei 2013

21

Het allereerste ondernemersfeest

Ondernemersfeest: samenwerken op landgoed Grootstal

“Welkom! Kies uit deze mand je toeter of fluitje.” De feestelijke toon van het ondernemersfeest wordt meteen gezet door de butler bij de ingang. De klanken van jazz-muzikant Bo de Graaf en zijn pianist Kees Molhoek komen de arriverende ondernemers vanuit de ruimte tegemoet. En dan is het decor ook nog het rustieke landgoed Grootstal én schijnt de zon. De perfecte setting voor een ontspannen kennismaking met gelijkgestemden: ondernemers die willen samenwerken. Het thema ‘samenwerken’ vormt namelijk de rode draad tijdens deze eerste editie van Rob Marrevee’s ondernemersfeest.

Proactief

Tijdens het officiële gedeelte van het programma, dat een talkshow-opzet heeft, blijkt dat de butler niet alleen goed mensen kan ontvangen. Hij voelt verschillende ondernemers aan de tand over hun ondernemerschap, hun inspiratie en hun visie op samenwerken. De eerste die aan het woord komt is de gastvrouw en eigenaresse van het landgoed. Voluit is haar titel barones Kien van Hövell tot Westerflier, maar ze wordt net zo lief aangesproken als Kien. Haar verhaal begint bij haar huwelijk met de baron. “Fijn dat je als diplomatendochter vijf talen spreekt, maar kun je ook achteruit met een aanhanger?” vroeg haar schoonvader. Inmiddels heeft ze het geleerd. En niet alleen dat: ze heeft zich ontpopt tot een creatieve en proactieve zakenvrouw. Door de jaren heen kwam de stad steeds dichterbij en werd de economische waarde van het landgoed kleiner. Kien besloot dat het roer om moest: ze ging een hechtere band met de stad aan. Tegenwoordig zijn er onderwijsprojecten voor kinderen op het landgoed. Ook heeft Kien samenwerking gezocht met kleine ondernemers, waar onder andere www.moetjeproeven.nl een resultaat van is. “We zijn nu niet meer bezig met de stad ‘tegenhouden’, maar hebben de behoeften van de stad gevonden. Waar we vroeger defensief reageerden, zijn we nu proactief bezig.” En daar wordt Kien een stuk gelukkiger van, antwoordt ze desgevraagd.

Na een korte pauze – waarin druk wordt genetwerkt met opnieuw live jazz op de achtergrond – is de volgende persoon in de spotlight Bo de Graaf. Hoe rooit hij het als artistiek ondernemer in tijden van crisis? “Je moet soepel zijn en het publiek meer zelf opzoeken.” Maar bovenal moet je weten waar je kracht ligt. En daar niet van afstappen, maar het juist versterken: “In tegenstelling tot veel andere ondernemers, die moeten denken vanuit de klant, moet je als artiest gefocust blijven op wat bij jou past.” En wat vindt hij, als artiest die veel met andere muzikanten samenwerkt, lastig aan samenwerken? “Je hebt te maken met verschillende ego’s en stijlen, dat kan botsen. Maar artistiek gezien kun je dat uitbuiten.” En dat principe kan natuurlijk ook in niet-artistieke kringen worden toegepast, zoals Rob uitwijst: “Pas als je conflicten goed doorkomt met elkaar, ga je samenwerken. Niet als je ervoor wegloopt.”

Zijn wie je bent

Na Bo de Graaf is het tijd voor de hoofdgast: Dick-Jan Hoogstraten. Dick Jan is een ondernemer in hart en nieren, met meerdere bedrijven, maar de laatste jaren is hij op zoek gegaan naar een nieuwe manier van ondernemen. Tegenwoordig houdt hij zich veel bezig met bewustzijnstrainingen. “We gaan in deze maatschappij uit van het verstand, terwijl dat zo ver afstaat van wie je in wezen bent. Door de waan van de dag vinden we onze rust niet, we doen alles op de automaat. Het is belangrijk om jezelf te exploreren. Als ondernemer moet je gewoon doen wat je wilt en in jezelf geloven. Dat geeft veel meer kracht dan iets doen omdat het moet.”
Vanuit de zaal klinkt de opmerking dat niet iedereen zomaar die knop kan omzetten: er moet nou eenmaal ook brood op de plank komen. Dick-Jan kan niet de sleutel geven tot jezelf zijn én daar geld mee verdienen, maar voor sommige aanwezigen zijn de bewustzijnsoefeningen die hij hen ter plekke leert misschien al een stap in de richting.
De visie en oefeningen van Dick-Jan leveren gemixte reacties op. Sommigen reageren ontroert en geïnspireerd (“Ik ben blij dat zulke mensen op aarde zijn”), terwijl anderen er persoonlijk minder mee kunnen. Hoe het ook zij, het biedt iedereen stof tot nadenken. Zoals gedragswetenschapper Etienne het tijdens de afsluiting nog eens verwoord: “Hoewel een bijeenkomst als deze een groepsgevoel creëert, zijn we met z’n allen te groot om hetzelfde te denken. Sprekers hebben een verschillende effect op mensen, Dick-Jan is hierin typerend. Maar of je het er nou mee eens bent of niet, Dick-Jan weet je wel te raken.”

Voordat de afsluitende borrel start, benadrukt de butler nog een laatste keer het feestelijke tintje van de bijeenkomst: iedereen krijgt een gigantische, vrolijkgekleurde feestbril. Met als symbolisch doel om eens op een andere manier te kijken naar samenwerken en ondernemen. En het praktische doel is natuurlijk om nog wat vrolijke foto’s te maken, als aandenken aan het eerste ondernemersfeest.